söndag 7 november 2010

Processen med Ostindiefararen fortgår..


Efter att jag som pedagog gjorde ett skal av en botten på en båt fick barnen med hjälp av PAPE MASCHÉ, bygga upp grunden på Ostindiefararen.
"Jag har sett när pappa tapetserar hemma..jag vet hur man gör.."


Vi hjälps åt att blanda brun färg och målar  på

 
 Bilden på Ostiniefararen finns med hela tiden för färg och detaljer


Mellan vår arbete med projektet i ateljén varvar vi med samtal med gruppen om hur vi går vidare, vad vi har gjort o.s.v

Vi fick låna filmen om Ostindiefararen och den öppnade upp för ännu fler frågor, tankar och fokus på detaljer.

Vi återberättade tillsammans historien kring Ostindiefararen och barnen fastnade kring olika fokus.
"Nu vet jag hur ratten ser ut"
" de skickade flaskpost precis som Pippis pappa"
"den körde på en stor sten och sjönk för vatten åkte in i båten i hålet"

Vi gjorde stillbilder på filmen för att se viktiga detaljer

Jag märker nu när barnen har fått historien om Ostindifararen hur de blir ännu mer engagerade i att få bygga båten. Nu är det inte bara en båt vi bygger utan en modell av Ostindiefararen.

Det pratas Ostindifararen i bygglek, i matsalen och ute på gården. Det är fantastiskt kul att se hur barnen förundras just nu. De är beredda att ta utmaning efter utmaning och jag tror att vårt projekt kan fortlöpa länge, länge till. De stora barnen har även inspirerat de mindre barnen som redan nu skulle vilja leka med vår båt.

Här är några bilder där barnen leker Ostindiefararen utanför "projekttid"och på egna initiativ.


jag hör hur barnen ropar "åhej åh hå.."
Barnen bearbetar filmen och hissar segel och tar efter det dem har sett.

Vi ser även att en härlig gruppkänsla har skapats och att barnen håller ihop i detta.

Vi jobbar just nu för fullt med limpistol och bygger upp vår båt. Bilder kommer snart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar