torsdag 17 februari 2011

projekt konstverk - känsel och akvarell

Känsel

Efter vår gruppdiskussion fick barnen olika material framför sig. De fick titta och känna till att börja med. De fick beskriva vad det var och hur de olika sakerna kändes och barnen sa lent, kallt, varmt, hårt, mjukt etc.

Materialet var päls, play doh, guldpapper, blått silkespapper, snäckor, sand, sandpapper och hår.

Deras uppgift blev sen att var och en välja de saker som de tyckte passa in till bilden och sedan förklara varför de valt dem.


pojke
Sand - stranden
Blått papper- vattnet
Päls- leoparden är mjuk och har päls

Flicka
Hår – flickans hår
Play doh – det kalla havet
Sand – sanden i botten på havet
Päls – leopardens päls
Guld - solnedgången

Flicka
Päls – leopardens skinn
Sand – sanden under vattnet
Snäckor – snäckor på havets botten

Dessa barn har inte arbetat på detta sätt förut men på något sätt så hoppade de rätt in i det och "följde instuktionerna". Jag märkte att de tyckte det var kul att prova något nytt. Jag frågade om de ville fortsätta att arbeta med denna bilden och de sa alla tre ja med en gång. Så min tanke nu är att prova alla möjliga olika uttrycksformer så länge barnen tycker att detta är roligt!


Måla i akvarell

 Jag valde att låta barnen måla på akvarellpapper och vi pratade kring färgerna och pratade om tekniken akvarell. Bilden i sig är en tacksam målning för att måla i akvarell.

Det som var lite intressant att observera var att de andra barnen i gruppen fick se målningen och också måla av den, men utan större bearbetning och samtal om verket.
Det märktes att de tre barnen som hade samtalat om bilden hade fått en relation till bilden för de pratade medan de målade om hur flickan kände sig, och att hav, strand och himmel var viktigt att skilja på. De målade även av flickan och leoparden medan de andra inte gjorde det utan målade endast bakgrunden.
Det tolkar jag som att de tre barnen kände att bilden blivit deras och var viktigt för dom. De vill även gärna höra sin egen berättelse om och om igen.







 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar